maandag 25 augustus 2014

* Washington Phillips *





















In al zijn eenvoud en breekbaarheid is er weinig muziek zo mooi, puur en indringend als de gospel van Washington Phillips (1880-1954). Hij liet slechts zestien nummers na, opgenomen van 1927 tot 1929, waar met enige moeite nog wel aan te komen is. Mooiste uitgave is de hierboven afgebeelde LP (uit 2008 op Mississippi Records), maar dan heb je slechts twaalf liedjes. Zijn complete werk verscheen eerder op de CD I Am Born To Preach The Gospel (’91 Yazoo) en, met vier bonustracks van Mamie en A.C. Forehand, als The Key To The Kingdom (2005 Yazoo). Storefront and Street Corner Gospel (2003 Document) voegt zeven tracks van het Forehand-duo toe, plus twee fraaie van Luther Magby. 

Het Document-CD-boekje vertelt dat Phillips, boer in Texas, dankzij een mobile recording unit van Columbia Records in december 1927 zijn eerste opname maakte met ‘Mother’s Last Word To Her Son’. Onzeker is welk instrument hij als begeleiding gebruikte. Van Phillips bestaat een postzegelgrote foto uit die tijd, te zien in de ‘I Am Born’-clip, waarop hij twee snaarinstrumenten vasthoudt, volgens kenners een zither en een dulcimer. Maar de Document-info verdedigt de stelling dat Phillips, die ook diverse zelfgemaakte instrumenten bespeelde, voor alle opnamesessies gebruik maakte van een zeldzaam dolceola(of dulceola?)-keyboard. Na jaren van studie houden meerdere deskundigen het inmiddels toch op een fretloze zither: http://www.minermusic.com/dolceola/phillips_study.htm

Na het inzakken van de platenverkoop door de beurscrash van 1929 maakte Phillips geen opnames meer. Door de week bewerkte hij zijn eigen stukje land, ten oosten van Waco, op zondag was hij predikant. De clip van ‘Mother’s Last Word..’ toont Washington Phillips op een andere zeldzame foto, vermoedelijk gemaakt rond 1950.

What Are They Doing In Heaven Today? (1928)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten