vrijdag 8 april 2016

* Magazine *


De Engelse band Magazine zag ik ooit een concert geven op een onwaarschijnlijke plek, in Sporthal de Dumpel in Velp, een dorp ten oosten van Arnhem. In Velp gebeurde nooit iets, zeker niet op concertgebied, maar op 6 juni 1980 dus wel, op een plek waar normaal gezaalvoetbald werd en waar een maand later Edwin Rutten optrad voor een afgeladen zaal (800 man!) als Ome Willem. 
Hoeveel volk Magazine trok weet ik niet precies meer, maar de opkomst was behoorlijk als mijn geheugen me niet bedriegt, en de band was top. Nog met gitarist John McGeoch (die enkele maanden later in de Arnhemse Stokvishal terugkwam als lid van Siouxsie and the Banshees), natuurlijk ook met zanger Howard Devoto en toetsenman Dave Formula en, meest indrukwekkend, met de zwarte bassist Barry Adamson (later lid van Nick Cave's begeleiders The Bad Seeds). 
Vermoedelijk was ook drummer John Doyle van de partij, en daarmee de complete bezetting van het derde groepsalbum 'The Correct Use Of Soap' (release in mei 1980). Weliswaar dook McGeoch tussen januari en mei 1980 ook de studio in om mee te spelen op het derde Siouxsie-album 'Kaleidoscope', maar hij deed daarna nog wel optredens met Magazine, o.a. op zaterdag 3 mei 1980 in de Russell Club in thuisstad Manchester, getuige drie fenomenale live-tracks op de 12-inch-single 'Sweetheart Contract' (ook uit als 2x7").

Waarmee we komen bij het punt dat ik hier wil maken: Magazine liet een paar albums achter die zeker hun momenten hadden, maar wat mij betreft was de band nog beter op dreef op een reeks singles (waarbij de B-kanten vaak minstens zo goed waren als de A-kant), op het concertpodium en bij de ongepolijste sessies voor het radioprogramma van BBC-dj John Peel. De albums neigen soms naar gedragen symfo-pop, gedomineerd door de synth-partijen van Formula, in een iets te gladde productie. Terwijl Magazine ook rauw en opwindend kon klinken. Mijn zes favoriete Magazine-tracks (met link - in kleur):


Om te beginnen 'Shot By Both Sides', de A-kant van hun debuutsingle, verschenen in januari 1978 (met op de B-kant 'My Mind Ain't So Open'). Die A-kant verschilt van de versie die enkele maanden later uitkwam op het eerste album 'Real Life'. Zo begint de LP-versie direct met de gitaarriff die zo bepalend is voor het nummer, op de single is er eerst een aanloop van zo'n tien seconden.

Bij de weinige covers die Magazine opnam zaten opmerkelijke keuzes. Op de B-kant van hun tweede single 'Touch and Go' stond een bewerking van de John Barry-compositie 'Goldfinger', titelsong van de James Bond-film uit 1964, oorspronkelijk gezongen door Shirley Bassey. Op de B-kant van de derde Magazine-single 'Give Me Everything' stond een nummer dat werd geschreven door Don van Vliet alias Captain Beefheart voor zijn album 'Lick My Decals Off Baby' (1970), maar dat pas echt tot leven kwam in de zinderende vertolking door Devoto cum suis: 'I Love You, You Big Dummy'. 


Voor John Peel nam Magazine vier sessies op. In 1978 op 14 februari en 24 juli, in 1979 op 8 mei en tot slot in 1980 op 7 januari.
Tijdens de tweede sessie nam men het nummer 'Boredom' onderhanden, waarvan het origineel afkomstig was van de debuut-EP 'Spiral Scratch' van een andere band uit Manchester, The Buzzcocks. Opgenomen op 28 december 1976 met als zanger Howard Devoto, die het dus als Magazine-frontman anderhalf jaar later in een nieuw jasje stak.
Tijdens de derde Peel-sessie speelde Magazine een verbeterde versie van het eigen 'TV Baby', dat net daarvoor was uitgebracht als B-kant van de vierde single 'Rhythm of Cruelty'.


                      L-R: John Maher-SteveDiggle-Pete Shelley-Howard Devoto

B-kant van de vijfde single 'A Song from under the Floorboards' (februari 1980) was 'Twenty Years Ago'. Die B-kant kan wedijveren met het beste van Magazine, maar toch zou ik hier de live-versie verkozen hebben die in juli 1980 op de 'Sweetheart Contract'-12" werd uitgebracht. Helaas ontbreekt die live-versie op YouTube. Wel present is 'Feed The Enemy', eveneens opgenomen op die derde mei in de Russell Club, dat live de versie van hun album 'Secondhand Daylight' (1979) verre overstijgt, wat ik u brom.
Daarbovenop biedt de 12" naast de albumtrack 'Sweetheart Contract' (niet live) als derde live-track nog een spannende remake van de eerste single 'Shot By Both Sides'.


Om de zes bovengenoemde tracks in bezit te krijgen is wat zoekwerk nodig. Hoewel er van Magazine diverse verzamelalbums bestaan, zowel op lp als cd, ontbreekt tot op heden een compleet en definitief overzicht. Beste optie is de 3cd-set ' Maybe It's Right To Be Nervous Now', met als ondertitel 'A Collection of Rarities, B-sides and Peel Sessions'. Op dit boxje uit 2000 is het geluid beter dan op welke andere Magazine-compilatie, maar bij de 45 tracks is 'Shot By Both Sides' niet aanwezig in de versie van de debuutsingle (in plaats daarvan zowel een alternatieve opname als de Russell-Club-live-take uit 1980) en van 'Twenty Years Ago is er wel de studio-single, maar niet de Russell Club-single).

Andere mogelijkheid: kijk uit naar de CD 'Scree: Rarities 1978-1981' (circa 1991 door Virgin uitgebracht). Slechts 16 tracks, maar bij mijn weten de enige plek waar de drie Russell Club-tracks uit 1980 (Feed The Enemey/Twenty Years Ago/Shot By Both Sides) op CD zijn samengebracht. Bovendien staat ook de 'Big Dummy'-single op 'Scree'.

'Big Dummy' staat ook op de 2cd 'Touch and Go - Anthology 02.78 - 06.81' (uit 2009), ditmaal vergezeld van de originele single versie van 'Shot By Both Sides', maar hier weer geen live-tracks, noch de Peel-tracks. 

Laatste puzzelstuk: De derde CD uit de 'Maybe It's Right..'-set is in 2008 ook los uitgebracht als 'The Complete John Peel Sessions'.


Wie op zoek wil naar de originele vinyl-singles kan het beste beginnen bij discogs: https://www.discogs.com/artist/26054-Magazine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten