woensdag 17 september 2014

* NIETS dan CHOCO-Mèh-L *


“Und wie steht es mit das Nichts?
Was können wir sagen von das Nichts?
Ist das Nichts gar ganz nichts?
oder gibt es auch noch eine nichtende Nichtigkeit?

Belangwekkende vragen, die je niet verwacht in het gesproken intro bij een Nederlandse punkband. Panic flikte het, in een nummer over de Duitse filosoof Martin Heidegger (1889-1976). Met het hilarische meebrul-refrein “Heidegger Hi”, wat al snel verbasterd werd tot Hai-Dikke-Haai. In de YouTube-comments smeekt iemand die de Nederlandse taal niet machtig is om een vertaling. “Hello fat shark” is het snedige antwoord. Waarvoor dank. Fijne video ook, wat SMoRaS betreft.

Panic-Requiem for Martin Heidegger (1978)


Een ander diep nummer dat enige analyse behoeft, vandaar dat uw Museum de tekst compleet aanbiedt, is deze Outlawz-klassieker. Afkomstig van de Nederpunk-verzamel-LP Als Je Haar Maar Goed Zit (op Vögelspin Records).

ik wil chocomel als ik zit,
ik wil chocomel als ik sta,
ik wil chocomel door de shit en
ik wil chocomel door de sla

chocomel, chocomel, willen we allemaal,
chocomel, chocomel, is het helemaal


geef me gauw wat chocomel, voor ik sterf, voor ik ga,
geef me gauw wat chocomel, voor ik dood ben en verga

Outlawz-Chocomel (1982)


Nu we toch bezig zijn met de betere Nederpunk-teksten: Nummer drie bij VPRO's song van het jaar 1986, De Boegies (uit Groningen) met Mèh, volgens Kees van Kooten een hoogtepunt in de geschiedenis van de anarcho-poëzie. Veel kernachtiger wordt het nie.

2 opmerkingen: